Your web browser is out of date. Update your browser for more security, speed and the best experience on this site.
Axxes versnelt complex verkoopstraject bij Philips Lighting dankzij online configurator
Fabrikant Philips Lighting riep de hulp in van IT-leverancier Axxes om een online configurator te ontwikkelen voor zijn lichtlijnensysteem Maxos. Met de Maxos Calculation Tool kan men nu snel volledige lichtlijnen configureren, met bijbehorende offerte.
In grote ruimtes zoals supermarkten of magazijnen maakt men voor verlichting doorgaans gebruik van lichtlijnsystemen. Dat is een complex geheel van aan elkaar gekoppelde armaturen met verschillende onderdelen. De precieze configuratie ervan is doorgaans een tijdrovende activiteit, voor zowel lichtontwerpers als eindklanten. Fabrikant Philips Lighting riep dan ook de hulp in van IT-leverancier Axxes om een online configurator te ontwikkelen voor zijn lichtlijnensysteem Maxos. Met de Maxos Calculation Tool kan men nu snel volledige lichtlijnen configureren, met bijbehorende offerte.
De meer dan honderd gecertificeerde consultants van Axxes zijn speciaal opgeleid om in samenspraak met de klant het meest geschikte product te ontwikkelen. Dankzij hun technische expertise en het wederzijds vertrouwen werkten de consultants een configurator uit die verschillende voordelen heeft voor de klant.
“Het Maxos lichtlijnensysteem moet je nauwkeurig samenstellen. Er zijn verschillende, ook kleine onderdelen voor nodig. Vroeger werkten we met Excelbestanden om de lichtlijnen te creëren, waardoor we altijd moesten grasduinen, zoeken naar artikelnummers en heel wat knippen en plakken. Dankzij de nieuwe calculation tool kunnen we met enkele muisklikken de juiste onderdelenlijst samenstellen”, zegt Charlotte Roels, lichtontwerpster bij Philips Lighting.
Bovendien sluit het systeem de kans op fouten zo goed als uit, er worden geen kleinere onderdelen zoals ophangbeugels vergeten. “Zelfs de allerkleinste accessoires zitten in die lijst. Op basis van foto’s die je in de online tool aanklikt, kan je snel en gemakkelijk de juiste kleur kiezen zonder dat je specifieke productcodes moet ingeven. Dat maakt het sneller, eenvoudiger en het is bovendien veel aangenamer werken”, vindt Roels.
KLANTEN KIEZEN SNELLER VOOR MAXOS
Ook voor de eindklant biedt de Maxos Calculation Tool heel wat voordelen. “Eindklanten kunnen veel gemakkelijker zelf hun onderdelen bestellen, de correcte prijs zien en meteen een offerte aanvragen. Zonder dat daar een tussenpersoon voor nodig is”, aldus Ruben Dieudonné, product marketing manager bij Philips Lighting. “Door de gebruiksvriendelijke interface heb je weinig of geen kennis van het systeem nodig om tot correcte productlijsten te komen. Het is onmogelijk om bepaalde componenten niet te bestellen.”
Een bijkomend voordeel is dat klanten daardoor sneller kiezen voor het Maxos lichtlijnensysteem. Veel installateurs kozen tot dusver nog voor Philips Lighting’s oudere lichtlijnensysteem TTX400, vaak omdat ze vertrouwd zijn met dat systeem of nog niet op de hoogte zijn van het recentere Maxos. Dankzij de handige configurator zijn ze sneller geneigd om de overstap te maken, stelt men nu vast.
SCHAALBARE AZURE-OMGEVING BIEDT TAL VAN VOORDELEN
Axxes is al geruime tijd een Microsoft Gold Partner en de IT-leverancier koos ook bij dit project voor het gebruik van Microsofttechnologie. Hannes Lowette, senior .NET software engineer: “We hebben verschillende onderdelen van het .NET framework toegepast en we hebben de online tool gebouwd met Microsoft Azure. Daardoor kunnen we heel flexibel omspringen met de capaciteit en met de kosten. Bovendien laat Azure toe om snel nieuwe producten toe te voegen of aan te passen. De Maxos Calculation Tool is ook voor iedereen toegankelijk via internet van op om het even welk toestel.”
Dat zijn allemaal zaken die heel belangrijk waren voor Philips Lighting bij de ontwikkeling van de configurator. Lowette: “Bij Axxes vinden we het heel belangrijk dat we de probleemstelling en de bedrijfsnoden van onze klanten volledig begrijpen, zodat we een product kunnen ontwikkelen dat daar zo nauw mogelijk bij aansluit. Een goede communicatie tussen alle partijen is daarbij essentieel, zodat we tijdens het project niet voor verrassingen komen te staan.”
TRAJECT VAN AMPER ZES MAANDEN
In zijn zoektocht naar een geschikte partner heeft Philips Lighting eerst online enkele mogelijke IT-partners opgezocht, waarna het een kleine selectie van vier kandidaten overhield. “Na het eerste verkennende gesprek was het voor ons al duidelijk dat Axxes de juiste keuze was voor ons project. Axxes had al meteen enkele experts ter zake mee die meteen begrepen wat we zochten”, zegt Dieudonné.
Na een functionele analyse hebben de experts van Axxes eerst een budget vooropgesteld. Na de goedkeuring volgde een gedetailleerde functionele en technische analyse, en een ontwikkelings- en testfase. De uiteindelijke implementatie werd nauw opgevolgd door Axxes. Alles verliep volgens plan en na een zestal maand was het product in gebruik.
Axxes werkte volgens de Scrum-methodologie, zodat de klant snel feedback kon geven op nieuwe functies. “Wanneer een stukje van de configurator was afgewerkt, gaven de ontwikkelaars steeds een tussentijdse demo. Met onze feedback gingen ze dan weer aan de slag om het product te verfijnen. Zo hebben ze het perfecte product afgeleverd”, besluit Dieudonné.
NA HET EERSTE VERKENNENDE GESPREK WAS HET VOOR ONS AL DUIDELIJK DAT AXXES DE JUISTE KEUZE WAS VOOR ONS PROJECT.
VOORDELEN VOOR KLANT
- Meer efficiëntie en tijdswinst bij het samenstellen van het Maxos lichtlijnensysteem
- Geen specifieke IT-kennis vereist dankzij gebruiksvriendelijke interface
- Klanten kiezen sneller voor lichtlijnensysteem dankzij handige configurator
- Makkelijk uit te breiden en kostenefficiënt systeem dankzij flexibele Microsoft Azure-omgeving
- Scrum-methodologie zorgt voor het perfecte eindproduct